"Schrijven is eenvoudig, je moet alles afhakken wat er niet bij hoort"

Gerard Reve

CombiTekst: al 15 jaar duidelijke taal voor MKB-ers

CombiTekst: al 15 jaar duidelijke taal voor MKB-ers

Door Soe-Fa Bakboord

Het Amsterdamse tekstbureau CombiTekst bestaat deze zomer 15 jaar. Wat begon als een eenvoudige freelancepraktijk groeide uit tot een vertrouwenwekkend bureau voor de zorg, retail en horeca. Maar steeds vaker ook voor andere branches. ‘Als het maar bij MKB-ers blijft,’ stelt eigenaar en tekstschrijver Norbert Splint.

CombiTekst begon - klassiek - op de zolderkamer van het appartement van Splint en zijn echtgenoot aan de Nicolaas Maesstraat. Maar al snel moest er een kantoorruimte worden gehuurd en wel in een tuinhuis dat hoorde bij een pand aan de Keizersgracht. Hier brachten Splint en collega’s zes gelukkige jaren door.  Na een verbouwing echter, was er voor CombiTekst geen plaats meer en volgde omzwervingen door de stad.

Eerst werd een locatie betrokken aan het Steve Biko-plein in Oost. Deze plek werd al snel verlaten voor de Kalkmarkt, in de Nieuwmarktbuurt. Op dit gehucht-in-de-stad raakte Splint verliefd en er werd een voormalige loods gekocht aan de Oude Waal, precies om de hoek. Een half decennium werkte hij daar samen met collega-tekstschrijvers, grafisch ontwerpers en beeldend kunstenaars.

De typische freelancer

Privé en werk zijn voor freelancers nooit strikt gescheiden zaken. Toen Splint en echtgenoot een deel van een grachtenpand aan het Singel konden kopen, verhuisde CombiTekst dus mee. Splint: ‘Dat huis had een wel héél grote zolderkamer, zeg maar.’ En over privé en werk gesproken: regelmatig krijgt Splint een baan aangeboden en vaak is een van de voorwaarden een loondienstconstructie. Het thuisfront vindt dat best, maar Splint denkt dan altijd aan wat zijn loopbaancoach zegt: ‘Jij bent de typische freelancer: je moet helemáál niet ergens gaan werken.’

CombiTekst blijft dus nog wel een tijdje in de lucht. ‘Natuurlijk, we gaan vrolijk verder met waar we mee bezig zijn. Een paar onderwerpen laten we liggen: natuur en milieu, moeder en kind, exacte wetenschappen en de combinatie tussen tekst en muziek: opera, musical, cabaret, dat soort dingen. Maar de meeste dingen pakken we gewoon op. Ik doe nog altijd projecten met de fotografen en ontwerpers die op de Oude Waal werkten. Onze kracht is jargon omzetten in begrijpelijke tekst. Of liever: opdrachtgevers ervan overtuigen dat hun doelgroep moet worden aangesproken. En niet meer dan dat. Geen stoerdoenerij of borstklopperij: daar prikt in het digitale tijdperk iedereen doorheen. We hebben gekozen voor een individuele, kleinschalige aanpak. Mensen en organisaties bij wie ook het persoonlijke centraal staat, zijn bij CombiTekst aan het juiste adres. Wij worden dus vooral gevonden door MKB-ers: voor hen zijn korte lijnen, snelle beslissingen en duidelijke taal belangrijk.’

Publiekstijdschriften en vakbladen

Tijden veranderen en CombiTekst verandert mee. Werd aan het begin van deze eeuw nog wel eens een koerier ingeschakeld, nu gaat alles digitaal – zelfs voor een klus met geheimhoudingsplicht. Niemand kan meer zonder social media, dus de teksten daarvan neemt CombiTekst ook voor zijn rekening. Natuurlijk wordt de techniek en de fotografie uitbesteed.

Soms blijven zaken ook gewoon hetzelfde. ‘Ja hoor, ik interview nog steeds met een opnameapparaatje en een schrijfblok. Dat werkt nu eenmaal het beste, soms ook met een glas wijn erbij, als niemand hoeft te rijden.’ Hij vertelt niet al te veel over zijn werk als ghostwriter voor artsen, sporters en ondernemers. Loslippiger is hij over het schrijven voor publiekstijdschriften (‘Ik heb alle Nederlandstalige gay media volgeschreven.’) en vakbladen (‘Als je voor een titel als Vakblad Uitvaart schrijft, moet je wel iets met de dood hebben natuurlijk.).

De balans vinden

Meestal begint het klantencontact met het verzoek om een pakkende sitetekst of een nieuwsbrief. ‘Een goed gesprek levert meestal de beste tekst op. We beginnen bij het begin, bij de inhoud en vragen dan: wat verkoop je nou eigenlijk? Voor veel mensen is dat al een heel fundamentele vraag. Het antwoord daarop vormt de basis voor de uiteindelijke tekst. Prietpraat en bullshit kunnen we niet gebruiken: wij houden van duidelijke taal. Dat geldt ook voor de nieuwsbrieven die we maken: als een klant iets te melden heeft, gaan we voor hem of haar aan de slag, maar soms is zwijgen beter. Het gaat om de balans vinden. Elke dag een posting of een nieuwsbrief is te veel, maar sommige opdrachtgevers moeten toch echt elke maand iets van zich laten horen. Voor social media geldt exact hetzelfde.’

Dat een tekstbureau het 15 jaar volhoudt is lang. Heeft Splint nog een tip? ‘Nee hoor. Al denk ik wel eens aan de oudste Nederlander ooit: Hendrikje van Andel Schipper. Als die werd gevraagd naar het geheim van haar lange leven antwoordde ze: “Gewoon door blijven ademen.” Zo is het bij ons ook: we werken gewoon door. Dat is het.’

Soe-Fa Bakboord werkt in de recruitmentsector en is voormalig stagiair van CombiTekst